Læserebreve.

28. november 2018

Mandag aften sendte TV2 dokumentaren “Hvor er Politiet?”.

Jeg må bare sige, at jeg er dybt forarget. Forarget over, at kriminalitet tilsyneladende betaler sig i dagens Danmark og over, at ærlige og redelige danskere er til grin i deres eget land for deres egne skattekroner.

SJ. 26/11-18

>> Læse mere <<

100% grønne biler fra 2030 - væk med registreringsafgiften

Regeringen har med Energiaftalen fra tidligere i år sikret 100% grøn elproduktion i 2030. Nu tager vi næste skridt med klima- og luftudspillet, som skal sikre, at den grønne omstilling også dækker transport-, landbrugs- og boligsektoren.

Vi skal have mindre sundhedsskadelig partikelforurening i byerne og ikke mindst stoppet udledningen af drivhusgasser - det kræver en alvorlig indsats.

Klima- og luftudspillet indeholder 38 konkrete initiativer, som skal sikre, at vi når målet om klimaneutralitet i 2050. Blandt initiativerne er, at salget af benzin- og dieselbiler skal udfases, således at der fra 2030 ikke længere sælges nye biler, der kører på disse typer brændstof. 25% af Danmarks CO2-udledning stammer i dag fra transportsektoren, så vi bliver nødt til tage fat på dette område, hvis målsætningen skal nås. Det er imidlertid vigtigt, at lovgivningen bliver teknologineutral, således at det ikke bliver den, der afgøre om fremtidens biler skal være elbiler, brintbiler eller måske noget helt tredje, som endnu ikke er opfundet. Vigtigst er, at vi får stoppet udledningen af drivhusgasser og at alternativet til benzin og diesel fungerer i praksis. For at lette overgangen foreslår regeringen derfor at fjerne registreringsafgiften på grønne biler under 400.000 kr. allerede fra 2019. På den måde kan folk, for hvem de nuværende teknologiske løsninger er tilstrækkelige, lettere begynde omstillingen hurtigt og på den måde bidrage til, at reducere udledningen allerede nu mens teknologien udvikles yderligere i de kommende år.

Det er både liberalt, grønt og fornuftigt.

Sebastian.

15-10-18